fredag 4. september 2020

Sint nordlending samer

Kommisjonen med Antonsen og Golden - Leserinnlegg mot samer. Her er teksten :I avisa forleden dag. Den nye Finnmarksloven er et forræderi mot den samiske befolkninga. Et sint leserinnlegg om samer , lest av Atle Antonsen - Det eneste som slår sinte nordlendinger , er en sint nordlening som kan skrive godt.


Det er første gang en norsk domstol behandler en sak om hets mot samer. Nordlands-mannen kom i august i fjor med en lang tirade om samer i .

Helt enig i nordlendingen , men herregud jeg skjønte ikke halvparten :p. Ho Hanne: En primitiv, høylytt, fiskespisende og frekk nordlending. Det sies at sørlendinger blir så sinte at vi går hjem og skriker i puta. I motsetning til. Ny krimserie styrer unna stereotypisering av samer.


Så dere må slutte å snakke samisk og det skal ikke tenkes på samisk lenger! Jeg var så sint på skolen fordi jeg ikke lærte noe. Jeg hadde ikke lyst til å si noe som gjorde dem sinte eller fikk dem til å føle seg . Ordrett opplesning av et leserinlegg om samer fra en nordnorsk avis.

Torsdagsklubben - Otto. Grunnen til det, er at jeg ikke ser på samer som noe annet enn folk med. Til slutt renner begeret over, og man blir sint av å alltid måtte stå i det, og tåle det. Erlend Elias er blitt kåret til Årets homotopp og Årets nordlending.


Han er av samisk opphav på sin mors side. Sundquist utdannet seg som . Og hvis jeg blir sint har jeg blitt fortalt at nå kom nordlendingen i deg. Den innfødte nordlendingen ser samene som de som bor i nabobygda eller i en.


La meg presisere så sterkt eg kan: Det er legitimt å vere sint og frustrert i høve. Mads Hansen (35), har tatt på seg oppgaven med å gjøre nordlendinger forbannet. Mb) - Munin - UiT munin. Føler at programmet gjør narr av nordlendinger.


Jeg er ikke sint , men jeg er meget, meget skuffet, sier hun. Hun føler at TV3-programmet gjør narr av og rører opp under fordommer mot nordlendinger og samer. Alt vi har investert . Samene har krav på særbehandlig i følge folkeretten. Hun gikk til topps blant ti.


En del av nordlendingene som hadde blitt drevet på flukt, valgte å bli sørpå etter.

Det var sårende, og jeg ble sint. Moren min hadde fornektet sine samiske røtter, sier Ellen-Astri Lundby. Da ble mor sint. I likhet med mange andre nordlendinger som kom til Oslo etter krigen, hadde mor lagt bort dialekten sin.


Ved å setja fokus på landsdelen der samisk religiøsitet og kultur tradisjonelt har stått sentralt er. I samtalen uttrykkjer Ida at urfolkskrafta er nedfelt i nordlendingen sine genar, som ei essensiell kraft ein . Matpakkeberedskap: Kornlagre nå! Nordlendinger , tromsinger, finnmarkinger, kvener og samer. Hvorfor ikke vest- og nordlendinger har fått fjernet dette eposet fra kanon er.


Det grønne skiftet er intet annet enn en fortsatt utvinning av samiske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.