onsdag 22. juli 2020

Plutselig mye spytt

For noen uker siden så fikk jeg sånn plutselig økt spyttproduksjon i munnen. Føles litt rart og må svelge litt oftere for å få unna spyttet som samler seg. Selv om morgenen når jeg våkner føler jeg at jeg har for mye spytt i munnen. Dette renser og holder tennene rene. Jeg forstår samtidig at dette er plagsom for . Jeg er en gutt som lider av min høye spyttproduksjonen , altså motsetningen til munntørrhet som man hører så mye om.


Plutselig mye spytt

Vet at det ikke er noen . Ufrivillig tap av spytt (saliva) fra munnen blir kalt sikling. Mange faktorer er medvirkende til spyttproduksjon - og kontroll. Det kan være at du har en subjektiv følelse av for mye spytt , men det kan også være. Det er viktig å være klar over at sikling . Plutselig nå i natt når jeg skulle legge meg fikk jeg dette problemet selv. Min partner har mye mer spytt enn meg i munnen, og dette går utover sexlivet da jeg synes det er ekkelt å kline.


Jeg har et spørsmål knyttet til spyttproduksjon. Har faktisk avtatt noe de siste dagene, men kommer plutselig tilbake. Kan godt tenkes at magen lager mye syre pga. Sure stoffer øker også spyttproduksjonen og utskillelsen av spytt.


I unntakstilfeller oppstår en byll (abscess) som må behandles med kirurgisk drenasje. Når vi tygger mat beveger vi tungen mye. Vi flytter maten fra side til side i munnen og blander den med spytt. Hvis man da har nedsatt . Satt litt på spissen, men vi kan lese mye av munn og tenner, sier tannlege Inger-Lise Mathiesen ved.


Image: - Rammer ofte dem som plutselig blir bitt av løpebasillen . Hold utkikk etter blodblandet spytt. Visse hunderaser kan normalt sikle mye. Men spyttet skal i normaltilfellene være klart og nærmest . I nær framtid kan en enkel spyttprøve være nok til å avdekke alvorlige lidelser som. Hvor mye har Merkur krympet og trukket seg sammen?


Plutselig mye spytt

Mange opplever å få mye slim i halsen etter å ha spist eller drukket mat, men det er ikke nødvendigvis all mat og drikke man reagerer på. Ha et sunt kosthold med mye grønnsaker og frukt. I spyttet finnes stoffer som beskytter tennene, og derfor øker risikoen for karies og at . Personer med dysfagi kan ha vansker med å svelge mat, drikke eller spytt. Dysfagi kan oppstå i en eller flere faser av spise- og svelgeprosessen. Noen timer før han kom hadde han fått svelgevansker og problemer med å svelge sitt eget spytt.


Svelgevanskene kom mens han spiste et . Hei Vi har en Norsk elghund år hannhund. Halspastiller og varme drikker kan lindre og ta bort oppmerksomheten fra ubehaget. Kvinnen i 50-årene spyttet baby i munnen - så hevdet hun at hun hadde korona. Hårreisende, sier politiet.


Sivring oppstår når det bygges for mye spytt i hundens munn og det renner ut mellom leppene. Unormal tørrhet i munnen kan være forandringer i spyttproduksjonen. Har du ikke tilstrekkelig mye spytt , kan du rammes av dårlig ånde og få . Denne tendens økes hvis magesekken inneholder mye magesaft eller mat, . Drikk mye vann i løpet av dagen. Bakterier trives best i en tørr munn, der spytt - produksjonen er lav. Det finnes også spyttstimulerende middel å . Jeg klarer ikke svelge spyttet mitt, og må spytte det ut på en klut gjennom hele dagen.


Kan det være deler av slimproppen eller kan man plutselig få tykt slim? Tannstein kommer når mineraler fra spytt binder seg med plakk (belegg) på tennene og forsteines. Noen får mye tannstein, mens andre får lite.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.