torsdag 25. juni 2020

Pakning bunnventil

Pakning bunnventil

Brødet blir knallgodt med sprø skorpe og flott farge, litt mørkt. Veldig gøy å bake brød på de. Mange baker eltefrie brød i jern- eller leirgryter. Det fungerer aldeles utmerket – brødet hever seg fint i ovnen og ser ut som en million, hver . Minst minutter med elting, helst i flere omganger, er tungt arbeid! Det er da grytebrø eller eltefritt brød , som det også kalles, kommer inn i . Bedre brød finnes ikke!


Brød stekt i leirgryte er toppen! Rør raskt saman deiga om kvelden, la deiga heve heile natta og nyt nysteikt brød til sein frukost eller lunsj. Har du forsøkt denne metoden ein . Jeg måtte jammen bake et nytt brød i leirgryta , men da prøvde jeg ikke glutefritt. Dette ble et “vanlig” brød , men melkefritt så klart. Da får du en liten dampovn inne i ovnen.


Det gir mer effektiv steking og . Hent fram leirgryta frå kjøkkenskapet til far og bruk den til brødbaking. Om du syns at brødet ikke får farge . For meg og alle andre som er vaksne opp med fersk, heimebakt brød er . Ha deigen på bakebordet. Elt den godt, og form den til et avlangt brød som passer i gryten.


Smør gryte og lokk med olje. Brødet er ganske fint, men er tilsatt noe finmalt grovt mel som gir det. Med andre or et ypperlig brød å servere til supper, salater og lignende. Grovt grytebrød er et luftig og sunt eltefritt brød med hvete- og byggmel.


Slik lager du brød i gryte: Eltefritt frokostbrød. Bland hvetemel, sammalt hvete, salt , solsikkekjerner og gjær i en stor bolle. Tilsett vann og rør raskt . Legg leirgryta (l) i kaldt vann mens du blander deigen. Bland vann og olje, som skal være fingervarmt.


Ovnen skal varmes til 2grader. Brødet skal steks i en gryte (eller romertopf) som har lokk og som tåler høy varme. Sett gryten inn mens ovnen er kald. Da ble det endelig eltefritt brød her hos meg også. Trodde faktisk ikke det var SÅÅ enkelt :))).


Jeg har brukt min leirgryte Schlemmetopf og den . Jeg ble så inspirert da jeg lagde knafrie brød for et par uker . ENKELT OG GODT: Det eltefrie brødet fra Sullivan Street Bakery har tatt både verden og Norge med storm. Nå i jula har det gått som en farsott . FEMAIL rounds up the weirdest and . Dette er et luftig og saftig brød med sprø skorpe, rustikt utseende og god smak. Det er helt vanlig fremgangsmåte på brødlagingen bortsett fra at brødet blir stekt.


Pakning bunnventil

Verdens beste brød bør stekes i en støpejernsgryte, slik at brødet blir så saftig som mulig og får en deilig, sprø skorpe. Brødoppskriften er dessuten eltefri og . Etter at jeg i Hele Norge Baker røyk ut i episoden som omhandlet brød , har jeg hatt et anstrengt forhold til brød. Det har ikke fristet meg å ta opp brødbakingen .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.